Forum Simson Sr1, Sr2.  Strona Główna   Simson Sr1, Sr2.
Forum użytkowników Simson Sr1 oraz Sr2.
 


Forum Simson Sr1, Sr2. Strona Główna -> Porady techniczne -> ZAPŁON-JAK TO ZROBIĆ RAZ A POPRAWNIE
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
  Post ZAPŁON-JAK TO ZROBIĆ RAZ A POPRAWNIE - Wysłany: Nie 16:25, 15 Sty 2017  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2432
Przeczytał: 20 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Właściwe ustawienie zapłonu ma istotny wpływ na bezawaryjną,odpowiednią pracę silnika,oraz jego osiągi,więc należało by zrobić to porządnie.
Zaczynamy od zgromadzenia odpowiednich narzędzi;
[link widoczny dla zalogowanych]
po czym dokonamy weryfikacji elementów zapłonu.
Na poczatek magneto-często zdarza się,że jest wygięte w wyniku niewłaściwego demontażu
[link widoczny dla zalogowanych]
skutkuje to tym,że magneto nie pracuje na całej powierzchni cewek
[link widoczny dla zalogowanych]
istnieje również możliwość ocierania jego o zamontowaną prawą porywę silnika-mając ten problem należy przywrócić mu właściwy krztałt,np.za pomocą prasy ręcznej,do pierwotnego krztałtu
[link widoczny dla zalogowanych]
Przy okazji zaznaczamy pisakiem miejsce,w którym znajduje się rowek na klin
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolejna sprawa to klin magneta-nie powinien być przekoszony lub zużyty w tych przypadkach pozostaje wymiana,a przy okazji najlepiej wkleić klin np. na Kropelkę-mała ilość kleju na dno kanalika za pomocą szpilki,lub wykałaczki,a nie będzie sam wypadał.
Kolejny element to iskrownik-zaczynamy od umycia go benzyną ekstrakcyjną,lub płynem do mycia hamulców.Zaczynamy od sprawdzenia cewki zapłonowej-potrzebny będzie omomierz;pomiędzy wyjściem na swiecę,a masą powinna być rezystancja/oporność/ ok.4 kiloohma,przy zakresie miernika 20kOhm
[link widoczny dla zalogowanych]
jeśli miernik pokaże taką wartość;
[link widoczny dla zalogowanych]
cewka jest uszkodzona-nie twierdzę,że silnik nie odpali,ale po nagrzaniu i przy włączonych światłach silnik przestaje pracować-w tym przypadku wymiana jest niezbędna
Cewka stara i nowej produkcji;
[link widoczny dla zalogowanych]
Następnie kolej na przerywacz-nalezy go zdemontować,i sprawdzić stan styków-powinny być czyste i gładkie,w przerywaczu najszybciej zużywa sięstyk kowadełka,więc w przypadku jego złego stanu pozostaje wymiana na nowy,przy czym nowe,z obecnej produkcji mają gruby styk,który warto zeszlifować do połowy jego grubości /problemy z regulacją/
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolejny element to kondensator-jeśli nie jest uszkodzony mechanicznie,rzadko zdarza się,aby był niesprawny,bez miernika pojemności trudno określić jego stan,ale łatwo to zrobić kiedy silnik bedzie pracował-jeśli styki przerywacza mocno iskrzą-wymaga wymiany.
Ważnym elementem jest również przewód łączący przerywacz z kondensatorem , przeważnie jest bardzo sztywny,i lubi się przełamać,zdarzają się również przetarcia izolacji-przewód ten warto wymienic profilaktycznie,w ciemno
[link widoczny dla zalogowanych]
Przetestowane wcześniej elementy montujemy do iskrownika,dla wygody pomiarów podłączymy kawałek przewodu do gaszaka/lewy styk wyjściowy/
[link widoczny dla zalogowanych]
do przewodu podłączymy jedną końcówkę miernika ustawionego na najmniejszy zakres oporności/w tym wypadku 200 Ohm/,zaś drugą końcówkę przyrządu do masy iskrownika,i odczytujemy wynik pomiaru;
[link widoczny dla zalogowanych]
jest to wartość przy zamkniętych stykach przerywacza,następnie odchylamy dżwignię przerywacza,i uzyskujemy drugi pomiar;
[link widoczny dla zalogowanych]
W ten sposób uzyskaliśmy orientacyjne wartości pomocne przy ustaleniu momentu rozwierania się styków przerywacza.Teraz montujemy iskrownik do kadłuba
[link widoczny dla zalogowanych]
Zakładamy magneto na wał /oczywiście z klinem/ sprawdzając,czy porusza się prawidłowo-jesli ociera o cewkę /cewki/-należy ustalić to miejsce-pomalować cewki mazakiem,założyć magneto,okręcić nim kilka razy,zdemontować,sprawdzić miejsce tarcia,opiłować,zeszlifować rdzeń tak,aby magneto pracowało prawidłowo,bez tarcia o cewki-jest to czynność niewdzięczna,ale konieczna.
Nadszedł moment,kiedy zajmiemy się ustawieniem zapłonu.
Wykrecamy świecę,w jej miejsce wkręcamy czujnik zegarowy,zakładamy na wał krzywkę /odzyskana ze zdewastowanego magneta/,lub magneto,kręcąc krzywką,lub magnetem w prawo wyszukujemy najwyzszą pozycję tłoka/ZZ-zwrot zewnętrzny/-wskazówka zegara zajmie określoną pozycję,skalę czujnika ustawiamy w tym miejscu na 0
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Nie 17:57, 15 Sty 2017  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2432
Przeczytał: 20 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


[link widoczny dla zalogowanych]
i w tej pozycji ustawiamy szczelinomierzem przerwę na przerywaczu na 0,4
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozostaje ustawienie momentu zapłonu-2,5mm przed ZZ,ponieważ silnik pracując kręci się w prawo,chcąc ustalić wyprzedzenie zapłonu,magnetem /lub krzywką/kręcimy w lewo obserwując czujnik,aż pokaże nam wymaganą wartość-z fotek ZZ wypadł na 5 ,więc 2,5mm przed ZZ to właśnie ta wartość;
[link widoczny dla zalogowanych]
i jest to moment w którym styki przerywacza powinny zacząć się rozwierać,przy pomocy kątownika,lub prostego klocka zaznaczamy mazakiem tę pozycję na magnecie i kadłubie silnika
[link widoczny dla zalogowanych]
Moment rozpoczynania sie iskry jest najważniejszy w naszej regulacji,i w tym miejscu narobię bałaganu w umysłach regulujących zapłon-dochodzi tutaj jeszcze jeden moment,z niemiecka zwany Abriss /brak polskiego określenia/,który postaram się przybliżyć,na cewce zaznaczyłem na żółto jej lewa krawędż
[link widoczny dla zalogowanych]
Abriss jest to moment,w którym iskra wytwarzana przez magneto jest najsilniejsza,i jesli przypadać będzie w niewłaściwym czasie-iskra będzie słabsza,a o to nikomu raczej nie chodzi.Wiemy więc,o która płetwę cewki chodzi,na magnecie zaznaczyłem pole w którym jej prawa krawędż powinna sie znajdować
[link widoczny dla zalogowanych]
dla rozjaśnienia foto od spodu
[link widoczny dla zalogowanych]
i jeszcze jedno
[link widoczny dla zalogowanych]
Położenie to uzyskujemy poluzowując trzy wkręty iskrownika,zakładamy magneto ustawiamy je na wczesniej zaznaczone 2,5mm przed ZZ ,przesuwamy iskrownik na Abriss,i dokręcamy wkręty.Zaznaczamy na płytce iskrownika jej położenie w stosunku do karteru/oczywiście po zdjęciu magneta/
[link widoczny dla zalogowanych]
najlepiej zrobić to w dwóch punktach-łatwiej jest ustalić pozycję iskrownika po jego demontażu.
Teraz nastapi ostateczne ustawienie zapłonu-podłączamy miernik do gaszaka jedna końcówką,drugą do masy /miernik na najmniejszym zakresie Ohm/,magnetem ustawiamy ZZ , miernik pokaże nam tę wartość
[link widoczny dla zalogowanych]
i musi ją pokazywać aż do momentu
[link widoczny dla zalogowanych]
czyli 2,5mm przed ZZ,kręcąc magnetem w lewo i przekraczając 50 miernik musi pokazać
[link widoczny dla zalogowanych]
a dokonac teo można zmieniając wartość przerwy na przerywaczu,a w przypadku drobnej różnicy poprzez dogięcie,lub rozgięcie kowadełka.Nieistotne jest przy tym,czy przerwa na przerywaczu wynosiła będzie 0,3 czy tez 0,5-to sprawa drugorzędna,istotne jest to,aby zapłon wypadł na Abriss,co zagwarantuje dobrą iskrę,i mocne światło,przy tym silnik przy rozruchu nie potrzebuje wielokrotnego kopania-pali z ćwieć obrotu.Regulacja ta i zaznaczone mazakiem punkty obowiązują dopóki nie będa wymienione;przerywacz,cewka zapłonowa,wał korbowy,magneto.
Na koniec czop wału jak i jego otwór w magnecie muszą byc całkowicie odtłuszczone /benzyna,aceton/tak,aby nie było możliwości przemieszczania się tych elementów względem siebie.Nakrętki na wale to M8x1,lub M10x1,w zależności od wersji wału,proszę również nie zapomnieć o podkładce falistej pod tymi nakrętkami
[link widoczny dla zalogowanych]
Należy nasmarować również filc krzywki wału-nic nie lubi pracować na sucho !
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeśli zakładamy nowa cewkę zapłonową , jej koncówkę należy oskrobać z emalii,którą jest pokryta,co zapewni dobry kontakt na wysokim napięciu.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Śro 11:57, 18 Sty 2017  
MD2



Dołączył: 05 Lut 2016
Posty: 23
Przeczytał: 27 tematów

Skąd: slaskie
Płeć: Mężczyzna


"Kolejny element to kondensator-jeśli nie jest uszkodzony mechanicznie,rzadko zdarza się,aby był niesprawny,bez miernika pojemności trudno określić jego stan,ale łatwo to zrobić kiedy silnik bedzie pracował-jeśli styki przerywacza mocno iskrzą-wymaga wymiany. "

takie małe wtrącenie do tematu
Kondensator - jak sprawdzic jego stan? bardzo łatwo !! uzywając zwykłego multimetra sprawdzająć czy ma przebicie. Pojemność jest wartościa niezmienną w żaden sposób i została okreslona w fabryce a jej wartosć wybita na korpusie. Kondensator uszkodzony - multimer wykaże przebicie miedzy korpusem a elektrodą (zamknięty obwód).
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Śro 18:50, 18 Sty 2017  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2432
Przeczytał: 20 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Kondensator - jak sprawdzic jego stan? bardzo łatwo !! uzywając zwykłego multimetra sprawdzająć czy ma przebicie

Wszystko absolutnie się zgadza !Jeśli kondensator jest zwarty-omomierz to wykaże,aaale-najczęstszą wadą kondensatorów jest przerwa,czyli brak pojemności-a to stwierdzi jedynie miernik pojemności, nie jest to niestety popularny miernik.Kiedyś zakupiłem 10 sztuk oryginalnych kondensatorów,i wszystkie przemierzyłem, miały wartości od 0,18 do 0,32mikrofarada-tak to wygląda w rzeczywistości.
Jeszcze jedno-przy zwartym kondensatorze iskry nie bedzie-kondensator zewrze przerywacz do masy,i nie będzie możliwości pracy cewki zapłonowej.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Czw 15:23, 19 Sty 2017  
mucorinko



Dołączył: 22 Lis 2011
Posty: 68
Przeczytał: 17 tematów

Skąd: zachód
Płeć: Mężczyzna


A ja myślałem że potrafię ustawić zapłon Wink
W przypadku naszych mopedów Piotr zawsze sprowadzi do parteru Smile
Dzieki za super poradnik i pozdrawiam

Ps. Musze to jakoś sobie zapisać bo ci nieokreśleni chińczycy juz mnie denerwują i boję sie że kiedyś wszystko przepadnie
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Wto 8:16, 31 Sty 2017  
sowa750



Dołączył: 06 Cze 2015
Posty: 37
Przeczytał: 8 tematów

Skąd: Drezdenko
Płeć: Mężczyzna


dropio wspaniała robota !
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Forum Simson Sr1, Sr2. Strona Główna -> Porady techniczne -> ZAPŁON-JAK TO ZROBIĆ RAZ A POPRAWNIE Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

   
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin