Forum Simson Sr1, Sr2.  Strona Główna   Simson Sr1, Sr2.
Forum użytkowników Simson Sr1 oraz Sr2.
 


Forum Simson Sr1, Sr2. Strona Główna -> Porady techniczne -> ZAPŁON-JAK TO ZROBIĆ RAZ A POPRAWNIE Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
  Post ZAPŁON-JAK TO ZROBIĆ RAZ A POPRAWNIE - Wysłany: Nie 16:25, 15 Sty 2017  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Właściwe ustawienie zapłonu ma istotny wpływ na bezawaryjną,odpowiednią pracę silnika,oraz jego osiągi,więc należało by zrobić to porządnie.
Zaczynamy od zgromadzenia odpowiednich narzędzi;
[link widoczny dla zalogowanych]
po czym dokonamy weryfikacji elementów zapłonu.
Na poczatek magneto-często zdarza się,że jest wygięte w wyniku niewłaściwego demontażu
[link widoczny dla zalogowanych]
skutkuje to tym,że magneto nie pracuje na całej powierzchni cewek
[link widoczny dla zalogowanych]
istnieje również możliwość ocierania jego o zamontowaną prawą porywę silnika-mając ten problem należy przywrócić mu właściwy krztałt,np.za pomocą prasy ręcznej,do pierwotnego krztałtu
[link widoczny dla zalogowanych]
Przy okazji zaznaczamy pisakiem miejsce,w którym znajduje się rowek na klin
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolejna sprawa to klin magneta-nie powinien być przekoszony lub zużyty w tych przypadkach pozostaje wymiana,a przy okazji najlepiej wkleić klin np. na Kropelkę-mała ilość kleju na dno kanalika za pomocą szpilki,lub wykałaczki,a nie będzie sam wypadał.
Kolejny element to iskrownik-zaczynamy od umycia go benzyną ekstrakcyjną,lub płynem do mycia hamulców.Zaczynamy od sprawdzenia cewki zapłonowej-potrzebny będzie omomierz;pomiędzy wyjściem na swiecę,a masą powinna być rezystancja/oporność/ ok.4 kiloohma,przy zakresie miernika 20kOhm
[link widoczny dla zalogowanych]
jeśli miernik pokaże taką wartość;
[link widoczny dla zalogowanych]
cewka jest uszkodzona-nie twierdzę,że silnik nie odpali,ale po nagrzaniu i przy włączonych światłach silnik przestaje pracować-w tym przypadku wymiana jest niezbędna
Cewka stara i nowej produkcji;
[link widoczny dla zalogowanych]
Następnie kolej na przerywacz-nalezy go zdemontować,i sprawdzić stan styków-powinny być czyste i gładkie,w przerywaczu najszybciej zużywa sięstyk kowadełka,więc w przypadku jego złego stanu pozostaje wymiana na nowy,przy czym nowe,z obecnej produkcji mają gruby styk,który warto zeszlifować do połowy jego grubości /problemy z regulacją/
[link widoczny dla zalogowanych]
Kolejny element to kondensator-jeśli nie jest uszkodzony mechanicznie,rzadko zdarza się,aby był niesprawny,bez miernika pojemności trudno określić jego stan,ale łatwo to zrobić kiedy silnik bedzie pracował-jeśli styki przerywacza mocno iskrzą-wymaga wymiany.
Ważnym elementem jest również przewód łączący przerywacz z kondensatorem , przeważnie jest bardzo sztywny,i lubi się przełamać,zdarzają się również przetarcia izolacji-przewód ten warto wymienic profilaktycznie,w ciemno
[link widoczny dla zalogowanych]
Przetestowane wcześniej elementy montujemy do iskrownika,dla wygody pomiarów podłączymy kawałek przewodu do gaszaka/lewy styk wyjściowy/
[link widoczny dla zalogowanych]
do przewodu podłączymy jedną końcówkę miernika ustawionego na najmniejszy zakres oporności/w tym wypadku 200 Ohm/,zaś drugą końcówkę przyrządu do masy iskrownika,i odczytujemy wynik pomiaru;
[link widoczny dla zalogowanych]
jest to wartość przy zamkniętych stykach przerywacza,następnie odchylamy dżwignię przerywacza,i uzyskujemy drugi pomiar;
[link widoczny dla zalogowanych]
W ten sposób uzyskaliśmy orientacyjne wartości pomocne przy ustaleniu momentu rozwierania się styków przerywacza.Teraz montujemy iskrownik do kadłuba
[link widoczny dla zalogowanych]
Zakładamy magneto na wał /oczywiście z klinem/ sprawdzając,czy porusza się prawidłowo-jesli ociera o cewkę /cewki/-należy ustalić to miejsce-pomalować cewki mazakiem,założyć magneto,okręcić nim kilka razy,zdemontować,sprawdzić miejsce tarcia,opiłować,zeszlifować rdzeń tak,aby magneto pracowało prawidłowo,bez tarcia o cewki-jest to czynność niewdzięczna,ale konieczna.
Nadszedł moment,kiedy zajmiemy się ustawieniem zapłonu.
Wykrecamy świecę,w jej miejsce wkręcamy czujnik zegarowy,zakładamy na wał krzywkę /odzyskana ze zdewastowanego magneta/,lub magneto,kręcąc krzywką,lub magnetem w prawo wyszukujemy najwyzszą pozycję tłoka/ZZ-zwrot zewnętrzny/-wskazówka zegara zajmie określoną pozycję,skalę czujnika ustawiamy w tym miejscu na 0
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Nie 17:57, 15 Sty 2017  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


[link widoczny dla zalogowanych]
i w tej pozycji ustawiamy szczelinomierzem przerwę na przerywaczu na 0,4
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozostaje ustawienie momentu zapłonu-2,5mm przed ZZ,ponieważ silnik pracując kręci się w prawo,chcąc ustalić wyprzedzenie zapłonu,magnetem /lub krzywką/kręcimy w lewo obserwując czujnik,aż pokaże nam wymaganą wartość-z fotek ZZ wypadł na 5 ,więc 2,5mm przed ZZ to właśnie ta wartość;
[link widoczny dla zalogowanych]
i jest to moment w którym styki przerywacza powinny zacząć się rozwierać,przy pomocy kątownika,lub prostego klocka zaznaczamy mazakiem tę pozycję na magnecie i kadłubie silnika
[link widoczny dla zalogowanych]
Moment rozpoczynania sie iskry jest najważniejszy w naszej regulacji,i w tym miejscu narobię bałaganu w umysłach regulujących zapłon-dochodzi tutaj jeszcze jeden moment,z niemiecka zwany Abriss /brak polskiego określenia/,który postaram się przybliżyć,na cewce zaznaczyłem na żółto jej lewa krawędż
[link widoczny dla zalogowanych]
Abriss jest to moment,w którym iskra wytwarzana przez magneto jest najsilniejsza,i jesli przypadać będzie w niewłaściwym czasie-iskra będzie słabsza,a o to nikomu raczej nie chodzi.Wiemy więc,o która płetwę cewki chodzi,na magnecie zaznaczyłem pole w którym jej prawa krawędż powinna sie znajdować
[link widoczny dla zalogowanych]
dla rozjaśnienia foto od spodu
[link widoczny dla zalogowanych]
i jeszcze jedno
[link widoczny dla zalogowanych]
Położenie to uzyskujemy poluzowując trzy wkręty iskrownika,zakładamy magneto ustawiamy je na wczesniej zaznaczone 2,5mm przed ZZ ,przesuwamy iskrownik na Abriss,i dokręcamy wkręty.Zaznaczamy na płytce iskrownika jej położenie w stosunku do karteru/oczywiście po zdjęciu magneta/
[link widoczny dla zalogowanych]
najlepiej zrobić to w dwóch punktach-łatwiej jest ustalić pozycję iskrownika po jego demontażu.
Teraz nastapi ostateczne ustawienie zapłonu-podłączamy miernik do gaszaka jedna końcówką,drugą do masy /miernik na najmniejszym zakresie Ohm/,magnetem ustawiamy ZZ , miernik pokaże nam tę wartość
[link widoczny dla zalogowanych]
i musi ją pokazywać aż do momentu
[link widoczny dla zalogowanych]
czyli 2,5mm przed ZZ,kręcąc magnetem w lewo i przekraczając 50 miernik musi pokazać
[link widoczny dla zalogowanych]
a dokonac teo można zmieniając wartość przerwy na przerywaczu,a w przypadku drobnej różnicy poprzez dogięcie,lub rozgięcie kowadełka.Nieistotne jest przy tym,czy przerwa na przerywaczu wynosiła będzie 0,3 czy tez 0,5-to sprawa drugorzędna,istotne jest to,aby zapłon wypadł na Abriss,co zagwarantuje dobrą iskrę,i mocne światło,przy tym silnik przy rozruchu nie potrzebuje wielokrotnego kopania-pali z ćwieć obrotu.Regulacja ta i zaznaczone mazakiem punkty obowiązują dopóki nie będa wymienione;przerywacz,cewka zapłonowa,wał korbowy,magneto.
Na koniec czop wału jak i jego otwór w magnecie muszą byc całkowicie odtłuszczone /benzyna,aceton/tak,aby nie było możliwości przemieszczania się tych elementów względem siebie.Nakrętki na wale to M8x1,lub M10x1,w zależności od wersji wału,proszę również nie zapomnieć o podkładce falistej pod tymi nakrętkami
[link widoczny dla zalogowanych]
Należy nasmarować również filc krzywki wału-nic nie lubi pracować na sucho !
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeśli zakładamy nowa cewkę zapłonową , jej koncówkę należy oskrobać z emalii,którą jest pokryta,co zapewni dobry kontakt na wysokim napięciu.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Śro 11:57, 18 Sty 2017  
MD2



Dołączył: 05 Lut 2016
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: slaskie
Płeć: Mężczyzna


"Kolejny element to kondensator-jeśli nie jest uszkodzony mechanicznie,rzadko zdarza się,aby był niesprawny,bez miernika pojemności trudno określić jego stan,ale łatwo to zrobić kiedy silnik bedzie pracował-jeśli styki przerywacza mocno iskrzą-wymaga wymiany. "

takie małe wtrącenie do tematu
Kondensator - jak sprawdzic jego stan? bardzo łatwo !! uzywając zwykłego multimetra sprawdzająć czy ma przebicie. Pojemność jest wartościa niezmienną w żaden sposób i została okreslona w fabryce a jej wartosć wybita na korpusie. Kondensator uszkodzony - multimer wykaże przebicie miedzy korpusem a elektrodą (zamknięty obwód).
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Śro 18:50, 18 Sty 2017  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Kondensator - jak sprawdzic jego stan? bardzo łatwo !! uzywając zwykłego multimetra sprawdzająć czy ma przebicie

Wszystko absolutnie się zgadza !Jeśli kondensator jest zwarty-omomierz to wykaże,aaale-najczęstszą wadą kondensatorów jest przerwa,czyli brak pojemności-a to stwierdzi jedynie miernik pojemności, nie jest to niestety popularny miernik.Kiedyś zakupiłem 10 sztuk oryginalnych kondensatorów,i wszystkie przemierzyłem, miały wartości od 0,18 do 0,32mikrofarada-tak to wygląda w rzeczywistości.
Jeszcze jedno-przy zwartym kondensatorze iskry nie bedzie-kondensator zewrze przerywacz do masy,i nie będzie możliwości pracy cewki zapłonowej.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Czw 15:23, 19 Sty 2017  
mucorinko



Dołączył: 22 Lis 2011
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: zachód
Płeć: Mężczyzna


A ja myślałem że potrafię ustawić zapłon Wink
W przypadku naszych mopedów Piotr zawsze sprowadzi do parteru Smile
Dzieki za super poradnik i pozdrawiam

Ps. Musze to jakoś sobie zapisać bo ci nieokreśleni chińczycy juz mnie denerwują i boję sie że kiedyś wszystko przepadnie
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Wto 8:16, 31 Sty 2017  
sowa750



Dołączył: 06 Cze 2015
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Drezdenko
Płeć: Mężczyzna


dropio wspaniała robota !
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Pon 11:47, 29 Kwi 2019  
kaczka_k



Dołączył: 30 Gru 2016
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gliwice
Płeć: Mężczyzna


dropio napisał:
[URL=http://www.directupload.net]
Abriss jest to moment,w którym iskra wytwarzana przez magneto jest najsilniejsza,i jesli przypadać będzie w niewłaściwym czasie-iskra będzie słabsza,a o to nikomu raczej nie chodzi.Wiemy więc,o która płetwę cewki chodzi,na magnecie zaznaczyłem pole w którym jej prawa krawędż powinna sie znajdować
[link widoczny dla zalogowanych]


To pole, które pan zaznaczył jak je Pan określił ? Czy związane jest to ze strzałką kierunku obrotu magneta ?
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Pon 18:02, 29 Kwi 2019  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Pole to nie ma polskiej nazwy,zaś z niemiecka zwie się Abriss,i w tym polu mniej więcej powinna znajdować się lewa płetwa cewki zapłonowej, 2,5 mm przed ZZ - daje to najmocniejszą iskrę na świecy,i przy włączonych światłach silnik nie powinien tracić iskry.Pozycja ta jest związana z kierunkiem obrotów magneta-aby lewa płetwa znalazła się w tyn zaznaczonym polu,iskrownik przeważnie należy zamontować w pozycji całkowitego przesunięcia w prawo.

PS.Opis na tej fotce jest zły-powinien być zamiast prawa-lewa !
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Pon 21:00, 29 Kwi 2019  
kaczka_k



Dołączył: 30 Gru 2016
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gliwice
Płeć: Mężczyzna


Przepraszam, ale dalej nie rozumiem. Nie mogę załapać w jaki sposób określił Pan pole (Abriss). Czyli nie wiem na jakiej podstawie narysował Pan te 2 czarne kreski na magnecie akurat w tym miejscu.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Wto 6:54, 30 Kwi 2019  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Dwie czarne kreski na magnecie obrazują,w jakim położeniu powinna znależć się lewa płetwa cewki zapłonowej,a związane to jest z najsilniejszym polem magnetycznym cewki =silna iskra.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Wto 11:23, 30 Kwi 2019  
MD2



Dołączył: 05 Lut 2016
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: slaskie
Płeć: Mężczyzna


to wirujące magnesy indukują napięcie na cewce !!! ----> więc czym szybciej ten magnes znajdzie sie we własciwym miejscu nad cewką tym szybciej wygeneruje napięcie w odpowiedniej chwili i da odpowiednio mocną iskre
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Wto 14:40, 20 Paź 2020  
olsztyniak



Dołączył: 18 Wrz 2020
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Olsztyn
Płeć: Mężczyzna


Nie mogę ustawić zapłonu. Nawet przy skrajnie przesuniętym iskrowniku i maksymalnie otwartym przerywaczu, zapłon wypada mi za późno - ok 1-2cm po obwodzie koła zamachowego dalej, niż powinien się pojawić. Mam nową cewkę, kondensator i przerywacz. Ma ktoś pomysł? Może mi się coś wał rozjechał To w ogóle możliwe, żebym nacięcie na klin miał w innym miejscu, niż powinno być? Można jakoś ustalić, gdzie powinno być nacięcie względem pozycji tłoka? Np. tłok u góry, to nacięcie u góry?
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Wto 18:53, 20 Paź 2020  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Nie ma możliwości rozjechania się wału.Jeśli są problemy z ustawieniem zapłonu,zacząć należy od przerywacza-o ile jest nowy na pewno ma zbyt grube styki które należy spiłować,poza tym przy ZZ-cie trzeba ustawić przerwę na przerywaczu 0,4,i dopiero po tych operacjach należy podjąć regulację zapłonu,doginając,lub rozginając styki przerywacza tak,aby styki rozwierały się 2,5 mm przed ZZ.Ważną rzeczą jest również stan klina magneta-nie powinien być wyrobiony.
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Śro 13:04, 21 Paź 2020  
olsztyniak



Dołączył: 18 Wrz 2020
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Olsztyn
Płeć: Mężczyzna


Zapłon mam za późny (licząc po obwodzie zewnętrznym koła zamachowego - magneta) o jakieś 2cm.To w przybliżeniu wychodzi ok 20 stopni. To jest zdecydowanie poza zakresem jakiejkolwiek regulacji. Tego regulacją nie da rady zrobić. A przerwę oczywiście ustawiałem. Klin jak nowy. W WSKach podobno potrafił się wał "obrócić". Nie wiadomo czy u mnie silnik też n. nie zardzewiał i czy ja 30 lat temu (jako 12 latek) nie zepsułem czegoś. Dlatego potrzebowałbym jakoś porównać ZZ z punktem położenia nacięcia na klin. Jak będę w domu, to pomierzę, jak u mnie wychodzi.


Ostatnio zmieniony przez olsztyniak dnia Śro 13:08, 21 Paź 2020, w całości zmieniany 1 raz
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Post  - Wysłany: Pon 9:18, 26 Paź 2020  
dropio
******


Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 3001
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: trójmiasto
Płeć: Mężczyzna


Oto pozycja klina w ZZ

[link widoczny dla zalogowanych] Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]
 
Zobacz profil autora
Powrót do góry  

  Forum Simson Sr1, Sr2. Strona Główna -> Porady techniczne -> ZAPŁON-JAK TO ZROBIĆ RAZ A POPRAWNIE Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Idź do strony 1, 2  Następny
   
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin